Vad är träningsvärk?

Nästan alla som någon gång tränat på något vis har fått det. Det behöver inte vara ett djurisk träningspass för att den ska komma. Ändå vet många inte riktigt vad träningsvärk är eller vad den egentligen beror på.

Jag älskar träningsvärk. Det är en del av livets tre goda ting: Trocadero, böcker och… träningsvärk. Det är en obeskrivligt skön känsla när du vet att du har gjort någonting som kroppen inte var beredd på. När det svider till i hela låren och du knappt kan gå ned för en trappa, eller när biceps rentav skriver när du sträcker ut armen. Det är dock två extrema situationer som inte kommer uppstå mer än de förstå gångerna man tagit ut sig rejält på ett gym. Efter det kommer allt som oftast det lugna ned sig med värken, så länge du inte överraskar din kropp.

Man som gör armhävningar utomhus.
Några armhävningar utomhus och några snabba sprintar kan ge lite skön träningsvärk det också.

Många associerar träningsvärk med smärta som jag beskrev nyss. Det behöver inte vara så. Den långt vanligare träningsvärken är den lilla, nästan osynliga värken som inte gör så stort väsen av sig. Som dagen efter du bytt däck på bilen (2a maj och sommardäcken är inte på än hos mig..) och känner dig lite mör i underarmarna. Då har du faktiskt fått lite träningsvärk, men det är inget som varken får eller kräver någon större eftertanke.

Så, vad själva träningsvärken och varför får jag den?

Träningsvärk är en smärta i muskler som använts på ett nytt sätt eller ovanligt tungt belastat. Ofta kommer det vid någon typ av excentrisk träning, det vill säga där muskeln arbetar under utsträckning.

Den anatomiska förklaringen till träningsvärken är små små bristningar i muskeln samt att muskeln förändras för att bättre möta liknande belastning i framtiden. Det kan sammanfattas till att muskeln adderar sarkomerer, en viktig del för muskelns funktion, för att bli starkare. Det är också det som ledet till att dina muskler blir starkare (och större) av träning. Av samma anledning kommer du inte heller få samma träningsvärk efter nästa pass.

Som jag skrev tidigare kan värken visa sig i flera variationer av smärta där allt från känslighet till stor smärta är vanligt. Oftast kommer du ha som allra ondast runt två dygn efter utförd träning. Det kan vara skönt att komma ihåg när det känns som värst – efter två dygn blir det åtminstone inte värre.

En sista sak som krävs är en liten förklaring av excentrisk träning. Låt oss använda knäböjen som exempel. I en knäböj, liksom all annan styrketräning, finns två faser: den excentriska och den koncentriska. Den excentriska fasen i en knäböj är på väg nedåt. Det är när du ”håller emot” och det sker en inbromsande rörelse. Den rörelsen ger en större belastning på muskeln än när du pressar dig uppåt i den koncentriska fasen.

En arm som utför den excentriska fasen i en bicepcurl.
Den excentriska fasen i en bicepcurl är när du sträcker ut armen och håller emot vikten.

Seså, iväg med dig och träna nu. Och glöm inte: smärtan inte farlig!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *