Om Gluteus

Gluteusmusklerna är de tre musklerna som sitter i rumpan. De kallas ofta sätesmuskler och består av gluteus maximus, – medius och – minimus från latinet. Samtliga gluteusmuskler fäster vid lårbenet och höftbenet eller korsbenet genom rejäla senor. När du gör exempelvis en knäböj använder du sätesmusklernas vitalaste funktion, nämligen att sträcka ut låret. Det är alltså de här musklerna du ska fokusera på om du vill ha en stor bakdel.

Samtliga gluteus fästen
Här fäster samtliga sätesmuskler och piriformis.

Gluteus maximus

Den största och starkaste av de tre musklerna. Man kan tro att det också är kroppens absolut starkaste, men det är fel. När man mäter muskelkraft på ett annat föremål är käkmuskeln vinnaren. Gluteus Maximus är inte långt därefter, men ändå inte nummer ett. Kallas även stora sätesmuskeln och tränas effektivt vid de flesta övningar där ben och rumpa är inkluderade.

Gluteus medius

Medius är en spännande muskel. Den har flera funktioner varav två är att föra benet inåt och utåt, rotera i höften och stabilisera höften. Vid obalans mellan medius och andra muskler i området kan symptom som löparknä och hopparknä uppstå.

Gluteus minimus

Funktionen hos minimus är bland annat att rotera benet vid höften att stabilisera höften. Det är en liten muskel men kan med fördel stretchas genom någon av följande stretchar.

En stretch för att tänja på den lilla muskeln gluteus minimus
Gluteus minimus används för att stabilisera höften i vänster ben.
En annan sittande stretch för gluteus minimus
I denna stretch tänjs den vänstra gluteus minimus ut när du böjer dig framåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *