Om att gå ned i vikt

Tyvärr finns idag en otrolig hets om vikt, och har så gjort i många år. Det pratas kilon hit och dit. Man kan höra urbota dumma påståenden om att tjejer ska inte väga mer än x kg och att jag ”helst skulle vilja gå ned 10 kg”. Det finns inget dummare. Möjligen minska 10 cm omkrets runt magen, det är ett bättre mål.

Att penda i vikt

Problemen med hetsen om vikt är flera. Dels är faktumet att du väldigt ofta pendlar upp till 2-3kg i kroppsvikt per dag, för att inte tala om hur mycket du pendlar under själva dagen. Dricker du två glas vatten och äter en brakmåltid kan vågen utan problem visa ytterligare 1-1,5kg, utan att du egentligen har lagt på dig något fett. Med detta sagt ska man alltid väga sig på morgonen innan frukost, om man nu verkligen måste väga sig över huvud taget. Det funkar inte att ena dagen väga sig på morgon innan frukost, för att nästa dag väga sig på kvällen efter middagen. Det absolut bästa är isåfall att väga sig på morgonen innan frukost varje dag och sen räkna ut ett snitt varje vecka. Detta snitt jämför man mellan veckorna för att se en eventuell viktuppgång eller viktnedgång.

Muskler väger mer än fett

Ett annat problem är att muskler väger mer än fett. Det är många som hört det, man kanske inte förstått det fullt ut. Det betyder att volymen av 1 kg muskler är betydligt mindre än volymen av 1 kg fett. Musklerna väger mer per volymenhet, och kan därför anses ”tyngre”. Se bild för tydligare förklaring:

Ett kilo muskler och ett kilo fett

På bilden ligger det 5 pounds (ca 2,3kg) fett respektive muskler. Som du ser är fettet långt mycket större än muskeln. Det betyder att om du tappar 5kg fett, samtidigt som du bygger 5 kg muskler kommer din kropp se mindre och mer hälsosam ut, men din vikt har inte minskat. Många skulle stirra sig blinda på vikten och tänka att det inte har hänt någonting. Sanningen kunde dock inte varit mer fel. Du har fått en tightare, smalare och mer funktionsduglig kropp, bara det att vikten inte har minskat. Därför är det bättre att mäta sin kropp med måttband för att dokumentera framsteg. I detta fall skulle personen säkerligen tappat flera centimeter runt midjan, trots obefintlig viktnedgång.

Detta är bara två av anledningarna till varför jag anser att det är tokdumt att bara mäta vikten. Visst kan det vara ett spännande komplement till andra mätningar, men att endast stirra sig blind på vågen är fel i mina ögon. Vad anser du? Kommentera och gör din röst hörd!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *