Löpning utomhus på vinter

Nu när det börjar bli kallt gäller det att hålla igång kroppen som mest. Leder har en tendens att bli extra stela vid kallare temperaturer, och en av sakerna som kan förbättra din situation är som oftast: motion.

Löpning och konditionsträning har nästintill bara stora fördelar för din kropp (och knopp!). Hjärta och lungor blir starkare, blodet förbättras och andra organ likaså. Utöver de fysiska förbättringarna mår du också bättre psykiskt. Känslan av att ha tillryggalagt ett par kilometer och få komma hem, ta en dusch och sätta sig i soffan är fantastisk. Hjärnans belöningssystem går på högvarv och fullkomligen tackar dig för att du tog dig ut och rörde på dig. Det finns många fördelar, och väldigt få nackdelar.

Se upp för halkan

En av de få nackdelarna är risken för skador. När det gäller löpning kan skadorna delas in i två typer: utnötning eller direkta. Så kallade ”utnötningsskador” inkluderar fall där man drar på sig en skada under en längre period. Det kan handla om att du belastar knän, hålfot eller rygg fel. En direkt skada är istället sådana som sker direkt, utan förvarning. Vanliga direkta skador är att vricka foten eller att ramla.

Löpning under vinterförhållanden

Det är risken för direkta skador som ökar markant under vintermånaderna. Både cykelträning och löpning utomhus blir mer riskabelt, men det finns sätt att minimera risken på:

  • Ha alltid reflexväst på dig. Mörkret kommer snabbare än många tror och även om du tror att bilarna ser dig så gör de inte det. Om regnar eller snöar syns du ännu mindre.
  • Motionera på saltade cykel/gångbanor. Där är risken för oupptäckta isfläckar som minst.
  • Ha mobiltelefon med dig. Skulle olyckan vara framme måste du kunna ta kontakt med närstående eller 112 för att få hjälp.

Träna inomhus istället?

Det är en naturlig fråga som lätt ploppar upp i huvudet. Är det inte bättre att knata iväg till närmsta gym och köpa sig ett halvårskort istället? På så sätt kan man både springa, cykla och lyfta vikter i en varm, luftkonditionerad lokal. Och visst kan man göra det, det kan till och med vara skonsammare för knän och rygg att springa på löpband istället för asfalt. Men är det samma känsla?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *