Gymetikett

Det finns saker man gör och saker man inte gör på alla platser man är på. När du befinner dig i ett gym finns det vissa saker som man bör tänka på för allas trevnad. Det är egentligen inte komplicerade saker. Helt vanligt folkvett kan man påstå. Men trots det är det många som lik ändå kör bicepcurls med vanliga skivstänger och inte torkar maskinen efter sig trots att den är blötare än Vättern. Alla som läser Gluteus.se är säkert medvetna om hur man ska bete sig på gymmet, men för dig som eventuellt är lite osäker kommer här en lista.

Kanske inte det ultimata sättet att använda en bänkpress.

SAKER MAN INTE GÖR PÅ GYMMET

  1. Bicepcurls med vanlig skivstång. Skivstänger är till för att köra (tunga) basövningar som knäböj, marklyft, militärpress och rodd. Inte för att mesa runt med 25kg bicepcurls. Vill du prompt ha en rak stång finns det på de flesta gym färdiga, mindre stänger från 10 till 30-40kg att använda. Annars får du vackert använda hantlar eller kabel.
  2. Stirra på andra tränande. Det kan mycket möjligt vara det mest irriterande på gymmet. Och då är ändå jag som kille väldigt förskonad från detta. Är du kille och stirrar på tjejer som om du aldrig sett en röv förut så sluta genast med det. Du skämmer ut dig själv.
  3. Skiter i att lägga tillbaka vikter & hantlar. Orkar du lyfta 30kg 10 gånger så orkar du också lägga tillbaka vikterna efter att du använt dem. Kanske är det en pensionär som kommer efter dig och faktiskt inte klarar av att göra det själv. Här inkluderas också att lägga tillbaka hantlarna på rätt plats.

    En ren och skär mardröm som tyvärr inte är helt ovanlig.
  4. Belägrar en maskin/stång 30+ minuter. Visst, är du styrkelyftare och det finns massor av stänger är det okej. Men tränar du på ett vanligt gym, typ friskis, och kör bänkpress-sned bänkpress-militärpress efter varandra så är du bara ohyfsad.
  5. Inte städar efter sig. Svettas du som en gris får du vackert hämta lite papper och, om det finns, spray och fixa till det.
  6. Tar upp 4 maskiner samtidigt. Det finns alltid någon på ett gym som är på tre-fyra stationer samtidigt och springer mellan hela gymmet. Självklart förväntar sig han (aldrig inte hon) att ingen ska röra någon av stationerna när han inte är där.
  7. Slänga vikter i golvet. Kan du lyfta upp dem kan du också lyfta ned dem. Det är irriterande och kan låta som bara den att dunsa ner vikten i marken.

Inte så svårt, visst?

ANDRA GENERELLA TIPS

Fråga om du får köra mellan, alltså medan den andra personen vilar från en maskin/station. Ibland är det mycket folk och då kan det vara fördelaktigt att turas om, men fråga innan så att det är okej. I 95 % av fallen går det jättebra.

Håll utrymme från personer som är i utförandet av en övning. Riskera inte att råka gå in i dem, det kan resultera i svåra skador och utskällningar.

Var trevlig, det skadar aldrig.

 

Det här skulle egentligen vara ett vanligt inlägg, men det är ett såpass viktigt ämne så det får sitta fastklistrat i menyn.